THEATERMAG.GR Νίκος Διαμαντής: «Η απόφαση να σκηνοθετήσω την παράσταση “Χιροσίμα Αγάπη μου” ξεκίνησε από την αγάπη μας για τη Μαργκερίτ Ντυράς»
04.2.2023
THEATERMAG.GR Νίκος Διαμαντής: «Η απόφαση να σκηνοθετήσω την παράσταση “Χιροσίμα Αγάπη μου” ξεκίνησε από την αγάπη μας για τη Μαργκερίτ Ντυράς»
Ο Νίκος Διαμαντής υπογράφει τη σκηνοθεσία και τη δραματουργία της παράστασης «Χιροσίμα Αγάπη μου» που παρουσιάζεται στο θέατρο Σημείο.
Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου
Υπογράφει τη σκηνοθεσία και τη δραματουργία της παράστασης «Χιροσίμα Αγάπη μου». Ο Νίκος Διαμαντής μιλάει στο theatermag για το έργο της Μαργκερίτ Ντυράς και την παράσταση που παρουσιάζεται στο θέατρο Σημείο. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι ηθοποιοί Ιωάννα Μακρή, Ελίνα Παπαθεοδώρου, Όμηρος Πουλάκης και Βαγγέλης Ρόκκος.
«Η απόφαση να σκηνοθετήσω την παράσταση “Χιροσίμα Αγάπη μου”, ξεκίνησε από την αγάπη μας για τη Μαργκερίτ Ντυράς, μια ανεξάρτητη μορφή όχι μόνο των γαλλικών γραμμάτων, μια ισχυρή γυναίκα, μια πραγματική φεμινίστρια, μαρξίστρια, μια διεκδικίστρια της ζωής, η οποία με το έργο και τη ζωή της, συγκινεί και παραδειγματίζει μέχρι και σήμερα» εξηγεί ο σκηνοθέτης Νίκος Διαμαντής. «Επιλέξαμε να ανεβάσουμε στο θέατρο Σημείο, το εμβληματικό αυτό έργο για να γιορτάσουμε, τα 37 χρόνια συνεχούς παρουσίας στο ελληνικό θέατρο. Έχουμε, λοιπόν, μια πολύ δυναμική γυναίκα, η οποία με την ανεξάρτητη φωνή της, μιλάει για τη δύναμη του έρωτα, τη δύναμη της γυναίκας και του έρωτα στην γυναίκα, για τη θέση της απέναντι στον άνδρα, αλλά κυρίως μιλάει γι’ αυτό το πανανθρώπινο γεγονός της ερωτικής έλξης και όχι μόνο.
Το 1959 γράφει ένα σενάριο και δημιουργείται ένας ολόκληρος μύθος γύρω από μια ταινία (η ιστορική ταινία του Αλαίν Ρεναί) και πάνω στην ερωτική έλξη και στην καταστροφή ταυτόχρονα, στον μοναδικό τόπο της Χιροσίμα. Εκεί που συναντιέται ο πόλεμος, η καταστροφή και ο απόλυτος μοναχικός έρωτας ανάμεσα σε δύο ανθρώπους. Αυτή η καταβύθιση, ήταν αρκετή για να μας κάνει στρέψουμε τον εαυτό μας, να το σκεφτούμε και να δούμε πώς μπορούμε σήμερα, να μιλήσουμε για αυτό το φαινόμενο ανάμεσα σε δύο ανθρώπους, της συγκολλητικής ουσίας του έρωτα. Πώς, δηλαδή, δύο άνθρωποι πλησιάζονται με τον πιο απόλυτο και καταστροφικό τρόπο. Από αυτό το καταστροφικό στοιχείο του έρωτα, ξεκίνησε η ενασχόλησή μας.
Όχι σα να κάνουμε απλά ένα θεατρικό έργο, αλλά στην πραγματικότητα να δούμε μέσα από το πρόσωπο της Ντυράς, το οποίο παρουσιάζεται και επί σκηνής από την ηθοποιό Ιωάννα Μακρή, πώς δημιουργείται, πώς ερμηνεύεται αυτό που είναι δυσερμήνευτο στον έρωτα. Αυτό μας ενδιέφερε και γι’ αυτό παρουσιάζουμε όλες αυτές τις κειμενικές εναλλαγές, τις οποίες η συγγραφέας αναζητά να ερμηνεύσει, ψάχνει να βρει τον τρόπο και το λόγο, του τι συμβαίνει, ποιο είναι το κενό ανάμεσα σε δύο ανθρώπους που έλκονται χωρίς όρια».
Η ηθοποιός Ιωάννα Μακρή.
Το οριακό φαινόμενο του πόθου ανάμεσα σε δύο ανθρώπους
«Η Ιωάννα Μακρή είναι η ίδια η συγγραφέας επί σκηνής και δημιουργεί όλο αυτό το συμβάν» συνεχίζει ο Νίκος Διαμαντής. «Όλο αυτό, δημιουργείται από την ίδια τη συγγραφέα, η οποία παρουσιάζεται στη σκηνή, μέσα από διάφορα δικά της κείμενα και η οποία ερμηνεύει το δυσερμήνευτο φαινόμενο του έρωτα και της καταστροφής, όπως είπα και πριν. Μιλώντας βέβαια και για την ανεξαρτησία και για τη δύναμη της γυναίκας, αλλά για το οριακό φαινόμενο του πόθου ανάμεσα σε δύο ανθρώπους, ο οποίος πηγάζει από το δέρμα, από την ψυχή και φτάνει στα τρίσβαθα της ψυχής των δύο εραστών, έχοντας ένα καταληκτικό όριο. Υπάρχει μέσα στο ίδιο το κείμενο, μια κοσμοαντίληψη του να μιλήσει γι’ αυτό που δεν λέγεται, να μιλήσει δηλαδή η Ντυράς και οι δύο εραστές, που ερμηνεύουν η Ελίνα Παπαθεοδώρου και ο Όμηρος Πουλάκης, για αυτό που δεν μπορεί να ειπωθεί ανάμεσα στα δύο πρόσωπα, ανάμεσα στον άνδρα και στη γυναίκα, στον Ιάπωνα και στη Γαλλίδα. Από την άλλη πλευρά, αυτός ο πόθος, αναβλύζει στη Χιροσίμα, έναν τόπο απόλυτης καταστροφής, απόλυτης κακίας θα λέγαμε, απόλυτης συντριβής του ανθρώπινου είδους που δείχνει όμως, να αναγεννιέται ακόμα και από τη στάχτη της ίδιας της Χιροσίμα».
Eλίνα Παπαθεωδόρου Όμηρος Πουλάκης
Το ζευγάρι προέρχεται από την ίδια την ερμηνεία που κάνει η Ντυράς πάνω του
«Στην αρχή δουλέψαμε ξεχωριστά το κείμενο της Ντυράς, ώστε να δημιουργήσει μια θεατρική προσέγγιση του ζευγαριού και από την άλλη πλευρά, τελείως ξεχωριστά, το ζευγάρι» λέει ο Νίκος Διαμαντής. «Επέμενα πολύ στο θέμα του ζευγαριού, να υπάρξει μια σπειροειδής, μια κυκλική αναφορά των συμβάντων ανάμεσα στο ζευγάρι, γιατί στην ουσία είναι ένα ζευγάρι μέσα σε ένα δωμάτιο το οποίο επαναλαμβάνει ακριβώς τα ίδια πράγματα. Κάνει έρωτα, μιλάει, εξομολογείται ο ένας στον άλλο και υπάρχει μια διάθεση ανοίγματος, ψυχικής ευφορίας και διαρκών εξομολογήσεων ανάμεσα στο ζευγάρι. Αυτά τα δύο δουλεύτηκαν ξεχωριστά, πολύ δύσκολο κομμάτι και πολύ ενδιαφέρον για μένα σκηνοθετικά, ήταν να μπορέσει να πηγάσει και να συναρμόσει το ένα με το άλλο. Οπότε βλέπουμε στη σκηνή, ανάμεσα στις τρύπες, στις παύσεις και στις σιωπές, να ξεπηδάει το ίδιο το κείμενο, να ξεπηδάει η ίδια η Ντυράς, να ερμηνεύει αυτές τις παύσεις και τις σιωπές, δίνοντάς τους ξεχωριστό νόημα κάθε φορά και τούμπαλιν. Βλέπουμε το ζευγάρι να προέρχεται από την ίδια την ερμηνεία, που κάνει η Ντυράς πάνω του. Είναι δύο πράγματα που συμβαίνουν ταυτόχρονα πάνω στη σκηνή, μέσα σε μια σπείρα των τεσσάρων σκηνών της παράστασης».
Πληροφορίες για την παράσταση «Χιροσίμα Αγάπη μου»
Σκηνοθεσία – Δραματουργία: Νίκος Διαμαντής
Μετάφραση: Χρήστος Χρυσόπουλος
Σκηνικά – κοστούμια: Αση Δημητρολοπούλου
Ηθοποιοί: Ιωάννα Μακρή, Ελίνα Παπαθεοδώρου, Όμηρος Πουλάκης, Βαγγέλης Ρόκκος
Πού: Θέατρο Σημείο, Χαριλάου Τρικούπη 4, Καλλιθέα, τηλ. 210 9229579
Πότε: από 27 Ιανουαρίου 2023 και κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 20.30 και Κυριακή στις 19.30
Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ (γενική είσοδος)
Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: viva.gr
Το Link της συνέντευξης :
https://www.theatermag.gr/2023/02/04/nikos-diamantis-i-apofasi-na-skinothetiso-tin-parastasi-xirosima-agapi-mou/?fbclid=IwAR2KvqRxK2M2TCcp1KNc5RbykprP4_8AXmqb2wvZvfXzIj-zkR50NT97Yn4#